Τα δημητριακά, σε συνδυασμό με γάλα ή γιαούρτι, αποτελούν μια πολύ συνηθισμένη και παράλληλα υγιεινή επιλογή πρωινού για μικρούς και μεγάλους.
Ωστόσο, στην περίπτωση των παιδιών θα πρέπει να δίνεται προσοχή στο είδος των δημητριακών που επιλέγονται, καθώς τα δημητριακά πρωινού που κυκλοφορούν στην αγορά και διαφημίζονται ως «παιδικά» περιέχουν σημαντική ποσότητα πρόσθετης ζάχαρης, η οποία καλό θα ήταν να αποφεύγεται.
Η υψηλή κατανάλωση ζάχαρης έχει συσχετισθεί από την επιστημονική βιβλιογραφία με τον κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας και άλλων μεταβολικών διαταραχών. Γι’ αυτό το λόγο, οι συστάσεις διεθνών οργανισμών προτείνουν η καθημερινή κατανάλωση σακχάρων να περιορίζεται στο 10% της συνολικής ημερήσιας πρόσληψης. Η ποσότητα αυτή φυσικά δεν αφορά μόνο τη ζάχαρη που προσθέτουμε στα τρόφιμα/ροφήματα, αλλά και τις «κρυφές» πηγές της, στις οποίες ανήκει μεγάλος αριθμός επεξεργασμένων και τυποποιημένων προϊόντων που βρίσκουμε στα ράφια των σούπερμαρκετ.
Τα επεξεργασμένα δημητριακά που απευθύνονται στα παιδιά, συνεισφέρουν περίπου κατά 10% στη συνολική πρόσληψη πρόσθετων σακχάρων στη διατροφή τους. Παράλληλα, έχει βρεθεί ότι τα παιδιά που καταναλώνουν δημητριακά πρωινού πλούσια σε ζάχαρη τείνουν να καταναλώνουν και μεγαλύτερη ποσότητα από αυτά, υπερβαίνοντας τη συνιστώμενη μερίδα και αυξάνοντας περαιτέρω την πρόσληψη πρόσθετων σακχάρων. Από την άλλη, η συχνή κατανάλωση δημητριακών με γλυκιά γεύση αυξάνει και την προτίμηση των παιδιών προς τα γλυκά τρόφιμα γενικότερα, κάτι που προοδευτικά μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερη κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε ζάχαρη και στη μετέπειτα ζωή.
Επομένως, προτιμήστε λιγότερο επεξεργασμένα δημητριακά πρωινού, όπως το μούσλι ή δημητριακά ολικής άλεσης.. Ελέγχετε τις ετικέτες τροφίμων ώστε να μπορείτε να επιλέξετε τα προϊόντα με τη μικρότερη περιεκτικότητα σε πρόσθετα σάκχαρα. Εάν θέλετε να γίνουν πιο ελκυστικά για τα παιδιά μπορείτε να τα «γλυκάνετε» προσθέτοντας φρέσκα φρούτα, σταφίδες, κομματάκια ξερών φρούτων ή λίγο μέλι.
Από τη Χριστίνα Κατσαρού, επιστημονική συνεργάτη neadiatrofis.gr