Νέα έρευνα έδειξε ότι ο διαχωρισμός σε business class και σε οικονομικές θέσεις κάνει τους επιβάτες να τσακώνονται στη διάρκεια των πτήσεων.
Η αλήθεια είναι ότι το αεροπορικό ταξίδι στη business class είναι εμπειρία. Είναι σαφώς πιο άνετο και οι επιβάτες απολαμβάνουν προνόμια, όπως καλύτερο φαγητό και ποτό, περισσότερη προσοχή από το πλήρωμα του αεροσκάφους και άλλα.
Όμως είναι αυτή η προνομιακή μεταχείριση που κάνει τους υπόλοιπους επιβάτες να αγανακτούν και να ξεσπαθώνουν, μιλώντας περί αδικίας και περί άνισης αντιμετώπισης. Τα στοιχεία κάνουν λόγο για τέσσερις φορές περισσότερα περιστατικά τσακωμών, ενώ το φαινόμενο είναι συχνότερο στη «γαλαρία», δηλαδή στο πίσω μέρος του αεροπλάνου. Μάλιστα η αυξημένη αυτή πιθανότητα είναι αντίστοιχη με τον θυμό που γεννά στους επιβάτες η καθυστέρηση της πτήσης για 9 ώρες και 29 λεπτά.
Ο κίνδυνος εκδήλωσης βίαιων συμπεριφορών και συναισθηματικών ξεσπασμάτων είναι ακόμη μεγαλύτερος (περίπου 12 φορές αυξημένος) μεταξύ των επιβατών της πρώτης θέσης και υπερδιπλάσιος μεταξύ των επιβατών της οικονομικής θέσης, εάν όλοι οι επιβάτες έχουν μπει στο αεροπλάνο από την ίδια μπροστινή πόρτα και έχουν διασχίσει την καμπίνα για τους επιβάτες της πρώτης θέσης. Εάν οι επιβάτες της πρώτης και της οικονομικής θέσης επιβιβάζονται από ξεχωριστές πόρτες του αεροπλάνου, το πρόβλημα μετριάζεται.
Οι επικεφαλής της μελέτης, Katherine DeCelles από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο και Michael Norton από το Χάρβαρντ, κατέληξαν σε αυτά τα συμπεράσματα, μετά από μελέτη στοιχείων από τη βάση δεδομένων μεγάλης αεροπορικής εταιρίας (που για ευνόητους λόγους παραμένει ανώνυμη) και αφορούσαν σε εκατομμύρια πτήσεις.
“Το σύγχρονο αεροπλάνο αντανακλά τον κοινωνικό μικρόκοσμο της ταξικής κοινωνίας. Οι καμπίνες της πρώτης θέσης κάνουν τους πάντες να συνειδητοποιούν ότι υπάρχει κοινωνική ανισότητα. Και σε έναν κλειστό χώρο αυτό έχει συνέπειες” είπαν οι ερευνητές.
Από τη Βίκυ Καρατζαφέρη, υπεύθυνη θεμάτων υγείας neadiatrofis.gr