Τι κι αν όλοι λένε πόσο κακό κάνει το κάπνισμα στην υγεία και ειδικά στα παιδιά, καθώς τους «μπλοκάρει» την ανάπτυξη;
Σε «ώτα μη ακουόντων» απευθύνονται, κάτι που καθιστά σαφές πρόσφατη έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 1802 μαθητές της Β/βάθμιας εκπαίδευσης από σχολεία της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.
Όπως διαπιστώθηκε:
-Το ποσοστό των μαθητών που δοκιμάζουν να καπνίσουν τσιγάρο ή άλλο είδος καπνίσματος υπερτετραπλασιάζεται μεταξύ Α’ Γυμνασίου (17,1%) και Γ’ Λυκείου (70,4%).
-Μεταξύ των ηλικιών 13 και 18 ετών το ποσοστό των μαθητών που καπνίζουν οκταπλασιάζεται (5,5% και 44,1% αντίστοιχα), ενώ οι μαθητές της Γ’ Λυκείου μεταβάλλονται από περιστασιακοί σε συστηματικοί καπνιστές.
-Το τσιγάρο, ο ναργιλές και το ηλεκτρονικό τσιγάρο κατέχουν τις πρώτες θέσεις προτίμησης καπνικών ειδών στη μαθητική κοινότητα, ενώ η πρόσβαση σε αυτά είναι εύκολη, τόσο εντός όσο και εκτός σπιτιού.
-Ο βαθμός επίγνωσης της μαθητικής κοινότητας για τις καταστροφικές συνέπειες του καπνού είναι σχεδόν καθολικός, αλλά μόνο στα μισά σχολεία έχουν γίνει σχετικές δράσεις αγωγής υγείας για μια ζωή «χωρίς τσιγάρο».
-Πάνω από τους μισούς μαθητές, που είναι συστηματικοί καπνιστές, διαφωνούν με την εφαρμογή της απαγόρευσης του καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους ή ανοικτούς δημόσιους χώρους ειδικού ενδιαφέροντος.
-Οι 9 στους 10, όμως, συμφωνούν ότι είναι ανθρώπινο δικαίωμα κάθε παιδιού, εφήβου και ενήλικα να μεγαλώνει και να ζει σε ένα περιβάλλον με καθαρό αέρα, χωρίς τον δηλητηριώδη καπνό του τσιγάρου ή άλλων προϊόντων καπνού.
-Το οικογενειακό, φιλικό και σχολικό περιβάλλον είναι οι βασικότεροι παράγοντες που επιδρούν στη συμπεριφορά των μαθητών όσον αφορά στο κάπνισμα.
-Είναι προφανές ότι η ενημέρωση και η παρακίνηση των μαθητών για την υιοθέτηση ενός υγιέστερου τρόπου διαβίωσης δεν επαρκεί, εάν δεν συνοδεύεται από δράσεις ενδυνάμωσης της ικανότητας των εκπαιδευτικών και των γονέων να προασπίσουν και να προάγουν την υγεία των παιδιών.
Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου, με τη συμμετοχή εκπροσώπων από τα Υπουργεία Υγείας και Παιδείας. Όπως είπαν, είναι επιτακτική ανάγκη η υιοθέτηση δράσεων που να εστιάζουν στους τρεις πυλώνες – Γονείς, Εκπαιδευτικούς, Μαθητές – και οι οποίες, πέραν των άλλων παρεμβάσεων, θα πρέπει να περιλαμβάνουν μέτρα ευαισθητοποίησης των τριών πληθυσμών – στόχων, για το αναφαίρετο δικαίωμα των παιδιών να ζουν σε ένα καθαρό περιβάλλον.
Από τη Βίκυ Καρατζαφέρη, υπεύθυνη θεμάτων υγείας neadiatrofis.gr