Οι διατροφικές ετικέτες στα τρόφιμα αποτελούν σημαντικό κομμάτι για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με την διατροφική αξία των τροφίμων και την ορθή επιλογή τους.
Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Obesity οι ετικέτες τροφίμων που απεικονίζονται με τη μέθοδο των λεγόμενων «traffic lights» βοηθούν περισσότερο τους καταναλωτές να αντισταθούν στα τρόφιμα υψηλής θερμιδικής αξίας και να αναγνωρίσουν με περισσότερη ευκολία τα τρόφιμα που είναι περισσότερο υγιεινά.
Η μέθοδος αυτή βασίζεται στην χρωματική απεικόνιση των ετικετών στα τρόφιμα με τρία χρώματα, το κόκκινο , το κίτρινο και το πράσινο. Το κόκκινο συμβολίζει τα τρόφιμα με υψηλό ποσοστό λίπους, ζάχαρης και αλατιού τα οποία θα πρέπει και να περιορίζονται. Το πράσινο συμβολίζει τα τρόφιμα που μπορούμε να καταναλώνουμε ελεύθερα και το κίτρινο μια ενδιάμεση κατάσταση.
Στη μελέτη που πραγματοποιήθηκε συμμετείχαν 35 άτομα στα οποία έδειξαν 100 προϊόντα με τις διατροφικές τους πληροφορίες. Αυτό έγινε είτε με την μέθοδο των traffic lights είτε με τη μέθοδο των γραμμάριων μικροθρεπτικών και μακροθρεπτικών στοιχείων. Ενώ σκέφτοταν ποια τιμή ήθελαν να πληρώσουν για ένα συγκεκριμένο προϊόν, οι ερευνητές κατέγραφαν τις δραστηριότητες διαφόρων περιοχών στον εγκέφαλο μέσω μαγνητικής τομογραφίας.
Από τα αποτελέσματα φάνηκε ότι ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για το προϊόν που η ετικέτα του είχε πράσινο χρώμα σε σύγκριση με μια ετικέτα βασισμένη σε πληροφορίες. Όπως οι ερευνητές αναφέρουν το κόκκινο χρώμα φαίνεται να ενεργοποιεί ένα σημείο του εγκεφάλου που σχετίζεται με τον αυτό- έλεγχο.
Οι ετικέτες τροφίμων με την μέθοδο traffic lights, ενδέχεται να βοηθήσουν περισσότερο τους καταναλωτές να κάνουν πιο σωστές διατροφικές επιλογές και να αντιστέκονται σε ανθυγιεινά τρόφιμα σε σχέση με τις παραδοσιακές διατροφικές ετικέτες με την καταγραφή γραμμαρίων και ποσοστών των θρεπτικών συστατικών.
Από την Κατερίνα Κουρουπάκη, επιστημονική συνεργάτη neadiatrofis.gr